فناوری اطلاعات نیوز آی تی (newsit)

هر چه از یک وبلاگ در مورد فناوری اطلاعات و IT می خواهید در این وبلاگ مشاهده خواهید کرد.

فناوری اطلاعات نیوز آی تی (newsit)

هر چه از یک وبلاگ در مورد فناوری اطلاعات و IT می خواهید در این وبلاگ مشاهده خواهید کرد.

گفت وگو با مدیرعامل شرکت دل


در چند سال اخیر و با رونق بازار تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند، بازار کامپیوترهای شخصی با چالش‌های جدیدی رو به رو شده است. 


شرکت Dell هم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این بازار از این بحران مستثنی نبوده و با کاهش چشمگیر میزان فروش و حتی سهم بازار خودش مواجه شده است.
درست به همین دلیل هم مجله فورچون به تازگی با مایکل دل رییس و مدیرعامل این شرکت مصاحبه‌ای درباره بازار کامپیوترهای شخصی و رقابت با شرکتی مانند اپل انجام داده است که آن را در ادامه مطلب خواهید خواند.

مدتی پیش گفته بودید که دیگر یک شرکت تولیدکننده کامپیوترهای شخصی نیستید، اما شما بیست و هشت سال است که کامپیوترهای شخصی تولید می‌کنید. آیا این حرف شما به این معناست که دیگر نمی‌خواهید در آینده یک شرکت کامپیوتری باشید یا به خاطر این است که ما در عصر پس از کامپیوترهای شخصی هستیم؟

در پنج سال اخیر ما تمرکز زیادی بر تغییر سیاست‌های تجاری‌مان به سمت سرویس‌های کاربردی IT کرده‌ایم. در واقع اگر امروز کسی درباره تجارت شرکت Dell بپرسد باید بگویم، ما چهار مدل تجاری داریم. 

ما با تجارت مشتری مدار این کار را شروع کردیم که در واقع تغییر به سمت تکنولوژی‌های موبایلی و مجازی‌سازی بود. بعد از آن ما محصولات امنیت شبکه را ارائه کردیم. این در حالی است که همچنان چالش‌های ما در تجارت کامپیوترهای شخصی وجود دارند. تجارت بعدی برای ما دیتاسنترها، سرورها و شبکه‌های ذخیره‌سازی تجاری بودند. ما در حال حاضر یک سوم سرورهای اینترنتی و حدود یک سوم سرورها را در منطقه آمریکای شمالی تولید می‌کنیم. در مدت اخیر هم با خرید چند شرکت کوچک توانستیم تجارت خودم را در زمینه شبکه‌ها و تکنولوژی‌های ذخیره‌سازی تقویت کنیم.
ما در سه یا چهار سال اخیر حدود 25 شرکت کوچک را خریده‌ایم. تجارت دیگر ما در زمینه رایانش ابری و زیرساخت‌های مجازی بوده است که می‌تواند برای ما تجارت بزرگ و سودآوری باشد.
در نهایت ما تجارتی در زمینه نرم‌افزارهای مدیریتی و امنیتی داریم و به دنبال ارائه خدمات امنیتی با سود بالا به بزرگ‌ترین بانک‌ها و موسسات مالی در سرتاسر جهان هستیم. با این اوصاف حالا ما شرکت متفاوتی نسبت به چهار یا پنج سال پیش هستیم. 


سال گذشته کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ 54 درصد از کل درآمد شرکت Dell را به خودشان اختصاص داده بودند، در حالی که این رقم در سال 2008 برابر 61 درصد بوده است. فکر می‌کنید تجارت کامپیوترهای شخصی شرکت Dell در پنج سال آینده چقدر باشد؟

فکر می‌کنم به 46 درصد یا شاید کمتر هم برسد. البته این به عوامل مختلفی بستگی دارد. بازار تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند با سرعت زیادی در حال رشد است و این موضوع اکوسیستمی را ایجاد کرده است که به هر حال بازار کامپیوترهای شخصی را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد.


سال گذشته وقتی شرکت HP اعلام کرد که از تجارت کامپیوترهای شخصی بیرون می‌آید، شما در مصاحبه‌ای گفتید حالا شرکت Dell سهم بیشتری از بازار کامپیوترهای شخصی را به دست می‌گیرد. حالا یک سال گذشته و هنوز Dell به عنوان سومین تولید کننده بزرگ جهان سهمی کمتر از HP در این بازار دارد. چرا این اتفاق افتاد؟

جواب خیلی ساده است. ما به این نتیجه رسیدیم که روی بخش‌های دیگری از تجارت IT تمرکز بیشتری کنیم و در این زمینه موفق هم بوده‌ایم، اما کامپیوترهای شخصی به عنوان تجارت پایه شرکت ما همچنان وجود دارند و ما برای بهبود بازار کامپیوترهایمان تلاش
می‌کنیم.


رابطه شما با شرکتی مانند اپل چگونه است؟ آیا با آنها رقابت می‌کنید؟

آنها در بخش‌هایی فعالیت می‌کنند که ما اصلا در آن بخش‌ها فعال نیستیم و در نتیجه رقابتی با آن‌ها نداریم. نمونه مهم این بخش‌ها تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند هستند که ما فعالیت مستمری در بازار آنها نداریم. 
اما در بخش کامپیوترهای شخصی آنها رقیبی جدی برای ما محسوب می‌شوند و من فکر می‌کنم با ورود ویندوز 8 ما می‌توانیم در این رقابت حتی آنها را شکست بدهیم.
این در حالی است که ما در بازار تبلت‌ها هم ورود کرده‌ایم و به زودی این بخش از بازارمان را توسعه خواهیم داد. 


آیا شما با بعضی از کارشناسان که معتقدند در حال حاضر در عصر پس از کامپیوترهای شخصی قرار داریم، موافق هستید؟

من این عبارت را اولین بار وقتی شنیدم که ما حدود 100 میلیون کامپیوتر شخصی در سال می‌فروختیم و حالا هم که به طور متوسط در هر سال 380 میلیون دستگاه کامپیوتر شخصی می‌فروشیم، این عبارت به‌کار برده می‌شود. با این اوصاف فکر می‌کنیم این عصر پس از کامپیوترهای شخصی برای صنعت کامپیوتر دوران خوبی بوده است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد