فناوری اطلاعات نیوز آی تی (newsit)

هر چه از یک وبلاگ در مورد فناوری اطلاعات و IT می خواهید در این وبلاگ مشاهده خواهید کرد.

فناوری اطلاعات نیوز آی تی (newsit)

هر چه از یک وبلاگ در مورد فناوری اطلاعات و IT می خواهید در این وبلاگ مشاهده خواهید کرد.

ساخت بزرگترین ساعت آفتابی حلقوی جهان در ایران


محققان دانشگاه جهرم موفق به طراحی و ساخت ساعت آفتابی بزرگی با قطر حلقه 264 سانتی متر شده‌اند که به گفته آنها بزرگترین ساعت آفتابی حلقوی جهان بوده و قادر به نمایش دقیق زمان است.

الهه نیکو بخت، دبیر انجمن علمی نجوم دانشگاه جهرم و مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار«علمی» (ایسنا)، اظهارکرد: ساعت خورشیدی حلقوی یکی از انواع ساعت‌های خورشیدی است که شامل دو حلقه هم‌اندازه از جنس پروفیل و یک شاخص است. این ساعت جهت شاخص ستاره قطبی را نشانه رفته و زاویه‌ آن با افق، برابر عرض جغرافیایی محل نصب(جهرم) قابل تنظیم است.

وی افزود: صفحه این ساعت شامل یک تقسیم بندی 12 ساعته بوده که براساس مختصات جغرافیایی محل نصب (جهرم) زاویه‌بندی شده است. همچنین با افتادن سایه‌ شاخص بر روی صفحه‌ ساعت، زمان به نمایش در‌می‌آید.

نیکوبخت با بیان اینکه از طریق این ساعت آفتابی زمان واقعی نجومی مشخص می‌شود، تصریح کرد: بدیهی است که در ایام مختلف سال ممکن است تفاوت کمی میان ساعت قراردادی کشور که براساس ساعت‌های مکانیکی برنامه ریزی می‌شود با این ساعت که زمان واقعی نجومی را نمایش می دهد، وجود داشته باشد.

دبیر انجمن علمی نجوم دانشگاه جهرم در پایان درخصوص مشخصات فنی این ساعت خورشیدی حلقوی عنوان کرد: این ساعت به قطر حلقه 264 سانتی متر، وزن 200کیلو گرم با جنس پایه محدب آهن، پیکان لوله فولادی و محورهای قوطی پروفیل ساخته شده و همچنین ضخامت ورق نورد شده آن ده میلی‌متر است.

وی در پایان به ایسنا گفت: بر اساس آمار بدست آمده از منابع معتبر علمی تا کنون در دنیا ساعت آفتابی حلقوی با این ابعاد و ویژگی ساخته نشده و در تلاشیم تا ضمن جمع‌آوری فرم‌ها و مدارک مورد نیاز، آن را برای ثبت در گینس به عنوان بزرگترین ساعت آفتابی جهان آماده کنیم.

گفتنی است، طراحی این ساعت توسط استاد سید محمد ذبیحین پور بوده و الهه نیکوبخت و روح الله داورپناه در طراحی و ساخت این ساعت خورشیدی که مدل بزرگتری از ساعت نصب شده در دانشگاه پیام نور جهرم است، همکاری داشته‌اند.









نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد