فناوری اطلاعات نیوز آی تی (newsit)

هر چه از یک وبلاگ در مورد فناوری اطلاعات و IT می خواهید در این وبلاگ مشاهده خواهید کرد.

فناوری اطلاعات نیوز آی تی (newsit)

هر چه از یک وبلاگ در مورد فناوری اطلاعات و IT می خواهید در این وبلاگ مشاهده خواهید کرد.

مرورگر کُند؛ چگونه به IE9 جان دوباره دهیم؟


اگر به خاطر داشته باشید، پیش از این درباره چگونگی افزایش سرعت مرورگر کروم و همچنین شیوه کاهش مصرف رم در این مرورگر صحبت کردیم. اما اجازه دهید امروز به یکی دیگر از مرورگرهای محبوب اینترنتی بپردازیم: Internet Explorer 9. 


بله درست است. شاید شما چندان از خانواده اینترنت اکسپلورر خوش تان نیاید، یا اینکه طرفدار پر و پا قرص آن باشید. اما خوب است که بدانید IE هنوز عنوان محبوب ترین و پرکاربردترین مرورگر اینترنتی را در اختیار دارد. پس اجازه دهید در این مطلب به بررسی شیوه هایی برای افزایش سرعت و حل مشکلات قفل و کرش کردن آن بپردازیم. 

پس در ادامه مطلب با فناوری IT همراه باشید.


غیرفعال و حذف کردن Add-ons

برای غیرفعال کردن Add-onها، بر روی آیکون چرخ دنده در سمت راست-بالای مرورگر کلیک کرده و گزینه Manage add-ons را انتخاب کنید. 

نکته: برای باز کردن منوی اصلی می توانید به جای کلیک کردن روی آیکون چرخ دنده از کلیدهای میانبر Alt+x استفاده کنید.


01_selecting_manage_addons.png

پنجره مدیریت Add-onها باز می شود. در اینجا ۴ نوع اد-اون را می توانید ببینید: تولبارها و افزونه ها‌(Toolbars and Extensions)، فراهم کنندگان جستجو (Search Providers)، شتاب دهنده ها (Accelerators) و محافظت در برابر ردیاب ها‌(Tracking Protection). از پنل سمت چپ بر روی نوع اد-اون مورد نظر کلیک کنید. 

شما همچنین می تواند Add-onهای هر دسته بندی را با انتخاب گزینه های موجود در لیست باز شونده زیر عبارت Show در پایین-سمت چپ صفحه، مرتب کنید. یا اینکه برای انجام این کار در پنل سمت راست صفحه، روی سرفصل ها در بالای صفحه کلیک کنید و Add-onها را بر اساس نام، پابلیشر، وضعیت، زمان بالا آمدن و... مرتب نمایید. 

اد-اون های Toolbars and Extensions تولبارهای اضافه ای هستند که می توانید آنها را به مرورگرتان بیفزایید. از این گروه می توان به گوگل تولبار و بینگ بار اشاره کرد. در گروه افزونه ها یا Extensions هم می توانید قابلیت و کارکرهای تازه ای را همانند افزونه های کروم و فایرفاکس به مرورگر IE بیاورید. اما در اینجا محدودیت بیشتری دارید. از این مجموعه همچنین می توان به کنترل های Active X، از جمله فلش پلیر ادوبی اشاره کرد که به مرورگر اجازه رندر و نمایش انواع بیشتری از اطلاعات را به صورت مستقیم می دهند. 

برای غیر فعال کردن هر تولبار یا افزونه، بر روی آن کلیک کرده و در پایین صفحه روی دکمه Disable کلیک کنید.


02_disabling_a_toolbar_or_extension-001-500px-narenji-ir.jpg

گاهی اوقات با غیر فعال کردن یک اد-اون، تعدادی Add-onهای مرتبط با آن هم غیرفعال خواهند شد. در این صورت شما با پنجره ای همچون تصویر زیر از این اتفاق آگاه خواهید شد. در صورتی که از انجام این کار و غیرفعال کردن همه آنها اطمینان دارید، کنترل کنید که باکس کنارشان تیک خورده باشد و سپس گزینه disable را انتخاب کنید. 

نکته: اگر می خواهید افزونه ای در این مرحله غیرفعال نشود، تیک کنار آن را بردارید. اما توجه داشته باشید که ممکن است Add-on مورد نظرتان به خوبی کار نکند.


03_disable_related_addons.png

نکته: شما همچنین می توانید با راست کلیک کردن روی یک Add-on و انتخاب گزینه disable از منوی باز شده، آن را غیرفعال کنید.


04_disabling_with_right_click-001-500px-narenji-ir.jpg

اگر قصد دارید یک اد-اون را پاک کرده یا آن را uninstall کنید، کار کمی پیچیده تر می شود. گاهی می توانید دکمه غیرفعال کردن را بیابید، اما دکمه حذفی وجود ندارد. اگر اد-اون مورد نظر دکمه Remove را در پایین صفحه یا در منوی راست کلیک نداشت، شما امکان حذف آن از IE را نخواهید داشت. البته ممکن است بتوانید آن را از طریق پنجره Programs and Features در کنترل پنل ویندوز حذف نمایید.


05_unable_to_remove_addon-001-500px-narenji-ir.jpg

کنترل پنل را باز کرده و بر روی آیکون Programs and Features item کلیک کنید. اگر شیوه نمایش کنترل پنل شما به صورت کتگوری است، ابتدا بر روی کتگوری Programs کلیک کرده و آنگاه Programs and Features item را انتخاب نمایید. حال در پنجره باز شده از لیست موجود در پنل سمت راست add-on مورد نظرتان را پیدا کرده و بر روی دکمه uninstall بالای صفحه کلیک کنید.


06_uninstall_fireshot_in_control_panel-001-500px-narenji-ir.jpg

اد-اون های Search Providers به شما این امکان را می دهند تا موتورهای جستجوی مختلفی را به IE اضافه کنید. بسته به این که کدام Search Provider به عنوان پیش فرض مرورگر انتخاب شده باشد، هنگام ورود یک عبارت در آدرس بار، از همان موتور جستجو برای پیدا کردن نتایج استفاده می شود. در اینترنت اکسپلورر بینگ به صورت پیشفرض موتور جستجوی اولیه مرورگر است. اما شما می توانید Search Provider های دیگری را هم از قبیل گوگل سرچ نصب کنید و آنها را به عنوان پیش فرض سیستم انتخاب نمایید. 

غیرفعال کردن یا حذف Search Providerها بسیار آسان است. در لیست گروه های چهارگانه پنل سمت چپ روی Search Providers کلیک کرده و آنگاه روی Search Provider مورد نظر در سمت راست صفحه راست کلیک کنید. اکنون می توانید گزینه Disable suggestions را برای غیرفعال کردن آن و یا گزینه Remove را برای حذف آن انتخاب نمایید.


07_disabling_search_suggestions-001-500px-narenji-ir.jpg

شتاب دهنده ها یا Accelerators اد-اون هایی هستند که زمان انجام کار و تسک های خاصی را کاهش می دهند. این کار می تواند شامل جستجوی آدرسی در نقشه یا ایمیل کردن متنی از وبسایت باشد. برای استفاده از شتاب دهنده ها کافی است که بخشی از متن مورد نظر در هر صفحه اینترنت اکسپلورر را های-لایت کرده و روی آن راست کلیک کنید. در منوی باز شده لیست کارهای قابل انجام را می توانید بیابید. البته به جای راست کلیک می توانید روی علامت فلش جهت نمای آبی رنگی که ظاهر می شود هم کلیک کنید. 

نکته: در صورت نیاز می توانید شتاب دهنده های بیشتری را هم نصب کنید. این Acceleratorها می توانند شامل افزونه هایی چون Read it Later یا Map with MapQuestباشند.


07a_using_accelerators-001-500px-narenji-ir.jpg

برای غیرفعال کردن یک شتاب دهنده، تنها کافی است آن را از لیست انتخاب کرده و بر روی دکمه disable کلیک کنید. 

نکته: برای حذف یک Accelerator تنها کافی است آن را انتخاب کرده و دکمه Remove را کلیک کنید.


08_disabling_an_accelerator-001-500px-narenji-ir.jpg

اد-اون های Tracking Protection به شما اجازه می دهند تا در لیست های حمایتی عضو شوید. کار این لیست ها بلوکه کردن آیتم هایی مانند کوکی های مختلف در سایت هایی چون تبلیغات آنلاین و تکنولوژی های بازاریابی است که هنگام وبگردی شما را دنبال کرده و با ذخیره اطلاعات تان به ارسال هدفمند داده ها برای شما می پردازند. 

برای غیرفعال کردن لیست ها، تنها کافی است نام لیست را انتخاب کرده و دکمه Disable را کلیک کنید. برای حذف لیست از مرورگرتان هم بر روی دکمه remove کلیک کنید. 

نکته: با راست کلیک کردن روی لیست مورد نظر و انتخاب گزینه های disable یا remove از منوی باز شده هم می توانید این کار را انجام دهید.


09_disable_tracking_protection_addon-001-500px-narenji-ir.jpg

هنگامی که شما یک add-on را در یکی از کتگوری های چهارگانه گفته شده غیرفعال می کنید، دکمه Disable برای آن اد-اون، تبدیل به دکمه enable می شود. اکنون می توانید دوباره با استفاده این دکمه همان اد-اون را فعال کنید.


پاک کردن تاریخچه وبگردی و دانلود

برای پاک کردن تاریخچه وبگردی، روی آیکون چرخ دنده در سمت راست-بالای IE کلیک کنید و در منوی باز شده گزینه Safety و زیرمنوی Delete browsing history را انتخاب کنید. 

نکته: برای باز کردن پنجره پاک کردن تاریخچه وبگردی می توانید مستقیما از ترکیب میانبرهای Ctrl + Shift + Del هم استفاده کنید.


10_selecting_delete_browsing_history-001-500px-narenji-ir.jpg

با این کار پنجره تنظیمات و حذف تاریخچه وبگردی باز می شود. حال مربع کنار عبارت history را تیک زده و دکمه Delete را بزنید.


10a_delete_browsing_history_dialog.png

برای پاک کردن تاریخچه دانلودها، بر روی آیکون چرخ دنده کلیک کرده و از منوی باز شده عبارت View downloads را انتخاب کنید. 

نکته: کلید میانبر انجام این کار Ctrl + J است.


11_selecting_view_downloads.png

برای حذف موارد به خصوصی از لیست دانلود، موس را روی انها ببرید تا علامت ضربدر قرمز رنگی در گوشه سمت راست- بالا ظاهر شود. با کلیک روی آن، دانلود مورد نظر از لیست حذف می شود.


12_removing_a_download-001-500px-narenji-ir.jpg

برای حذف تمام موارد و پاک سازی کامل لیست دانلودها، بر روی دکمه Clear list در پایین صفحه View Downloads کلیک کنید. 

پس از اتمام کار با زدن دکمه close می توانید از این صفحه خارج شوید.


13_clearing_entire_list-001-500px-narenji-ir.jpg

روشی دیگر برای پاک کردن تاریخچه وبگردی و دانلود

برای پاک کردن تاریخچه وبگردی و دانلود روش دیگری را هم می توانید به کار ببرید. برای این کار پس از کلیک روی آیکون چرخ دنده در منوی باز شده گزینه Internet Options را انتخاب کنید.


14_selecting_internet_options.png

در تب General از پنجره باز شده، در بخش Browsing history روی دکمه Delete کلیک کنید.


15_clicking_delete_under_browsing_history.png

علاوه بر حذف تاریخچه وبگردی و تاریخچه دانلود، شما می توانید کوکی های ذخیره شده در کامپیوترتان و همچنین کش مرورگرتان را هم پاک کنید. کش، اطلاعاتی را درباره صفحاتی که قبلا مشاهده کرده اید نگهداری می کند تا در آینده آنها را سریعتر باز کند. برای پاک کردن کش، در پنجره ای که پس از زدن دکمه Delete در بخش Browsing history باز می شود، مربع کنار عبارت Temporary Internet Files را هم تیک بزنید. برای پاک سازی کامل کش، اطمینان یابید که مربع کنار عبارت Preserve Favorites website data تیک نخورده باشد. 

اکنون روی دکمه delete کلیک کنید تا موارد انتخابی تان حذف گردند.


16_deleting_temporary_internet_files.png

پاک شدن خودکار تاریخچه وبگردی، هنگامی که IE9 را می بندید.

شما این امکان را دارید که IE9 را به گونه ای تنظیم کنید تا با هر بار هنگام بستن مرورگر، تاریخچه وبگردی تان به طور کامل پاک شود. برای این کار روی آیکون چرخ دنده کلیک کرده و از منوی باز شده گزینه Internet Option را انتخاب کنید. 

در تب General از پنجره باز شده، در بخش Browsing history، مربع کنار عبارت Delete browsing history on exit را تیک بزنید.


17_selecting_delete_browsing_history_on_exit.png

علاوه بر این شما می توانید به IE9 بگویید که به جای پاک کردن تاریخچه وبگردی تان در هر بار بسته شدن، آن را برای چند روز ذخیره کند و اطلاعات را هر چند روز یک بار پاک کند. برای انجام این کار، در همین تب Generel روی دکمه Settings در بخش Browsing history کلیک کنید.


18_clicking_settings_under_browsing_history.png

اگر می خواهید که در آینده IE9 اصلا تاریخچه وبگردی شما را ذخیره نکند، در پایین پنجره باز شده، درون باکس روبروی Days to keep pages in history عدد 0 را وارد کنید. این کار برای هر صفحه اینترنتی و سایتی که در آینده مشاهده می کنید، موثر خواهد بود. البته برای پاک کردن اطلاعاتی که پیش از این ذخیره شده اند، باید مراحلی را که پیش از این گفتیم، پشت سر بگذارید. 

در اینجا شما همچنین می توانید مشخص کنید که چه زمانی IE9 به دنبال نسخه های جدیدتر صفحات ذخیره شده در کش باشد، چه میزان از فضای هارد را به کش اختصاص دهد. و اینکه فایل های کش را در کجا ذخیره کند. پس از اینکه تنظیمات مورد نظرتان را انجام دادید، دکمه OK را بزنید تا این صفحه بسته شود.


19_days_to_keep_pages_in_history.png

شما همچنین می توانید از اینترنت اکسپلورر بخواهید که هنگام بسته شدن، فایل های کش ( Temporary Internet Files) ساخته شده را پاک کند. برای انجام این کار، در همان صفحه Internet Options روی تب Advanced کلیک کنید. در لیست موجود پایین بروید تا به بخش Security برسید. حال مربع کنار عبارت Empty Temporary Internet Files folder when browser is closed را تیک بزنید. 

بر روی دکمه OK کلیک کنید تا ضمن اعمال تغییرات شما، صفحه Internet Options بسته شود.


20_empty_temp_internet_files_on_exit.png

از وبگردی سریع تر با محبوب ترین مرورگر دنیا لذت ببرید. لطفا تجربیات خود در زمینه افزایش سرعت IE9 یا دیگر نسخه های Internet Explorer را با ما و دیگر خوانندگان نارنجی در میان بگذارید.


منبع : نارنجی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد