فناوری اطلاعات نیوز آی تی (newsit)

هر چه از یک وبلاگ در مورد فناوری اطلاعات و IT می خواهید در این وبلاگ مشاهده خواهید کرد.

فناوری اطلاعات نیوز آی تی (newsit)

هر چه از یک وبلاگ در مورد فناوری اطلاعات و IT می خواهید در این وبلاگ مشاهده خواهید کرد.

15 میلیاردر دنیای فناوری


همراه با ثروت فراوان، مسئولیت فراوانی هم از راه می رسد. 

اکثر افراد با این جمله، درباره رفتار و طرز زندگی غول های دنیای فناوری قضاوت می کنند. در حالی که خیلی از این افراد به خرج کردن پول های خود برای خرید اتومبیل ها، خانه ها و هواپیماهای گران قیمت مشغول هستند، از آنها انتظار می رود که ثروت خود را در راه بهبود دنیایی که از آن کسب ثروت کرده اند هم خرج کنند. این خواسته، یکی از حداقل انتظارات عمومی مردم از آنها است. 

تعدادی از میلیاردرهای دنیای فناوری میلیون ها دلار خرج مقاصد خیر -نه فقط خیریه- می کنند. اما در ادامه مطلب با فناوری IT همراه شوید تا ببینیم آنها چقدر و در چه زمینه هایی خرج می کنند. 


لری اریسون: درمانی برای پیری  

larry-ellison-a-cure-for-aging-narenji.jpg

لری الیسون را بیشتر به خاطر سبک زندگی ولخرجانه اش با آن خوردوها، خانه ها و هواپیماهای گران قیمت می شناسیم. او حتی یک جزیره هم در هاوایی دارد. ولی در کنار این موارد، در فعالیت های بشردوستانه هم دستی دارد و حتی بنیاد درمانی الیسون را تاسیس کرده. 

او که 69 ساله است در باره بنیادش به شوخی می گوید: «ما بر روی بیماری های مرتبط با پیر شدن متمرکز هستیم -منظورم این است که به دلایل واضح (اشاره به سن خودش) این هدف را داریم.» ولی این فقط یک شوخی نیست. او در صدد یافتن درمانی برای آلزایمر و آرتروز است و در این زمینه بسیار سخاوتمند عمل می کند. بنیاد او در سال گذشته به تنهایی 70 کمک جدید دریافت کرد که پرداخت شخص او، 46.5 میلیون دلار بود. 

بیل گیتس: بهبود سطح زندگی در همه جا، به خصوص زیر خط استوا  

bill-gates-improving-life-everywhere-especially-below-the-waist-narenji.jpg

با اهدای 3.3 میلیارد دلار به بنیاد بیل و ملیندا گیتس، موسس مایکروسافت در صدد حل کردن بسیاری از مشکلات دنیا است. او می خواهد فلج اطفال را ریشه کن کند، با فقر بجنگد و سطح آموزش و پرورش را بالا ببرد. 

ولی از این میان، بعضی از انگیزه های او بنیادی تر هستند! مثلا مسابقه "باز اختراع توالت" که بنیاد او از آن پشتیبانی کرد و برنده اش توسط شخص بیل گیتس انتخاب شد. حالا هم که جایزه صد هزار دلاری اختراع دوباره کاندوم از راه رسیده. 

پُل آلن: بازسازی مغز انسان  

paul-allen-replicating-the-human-brain-narenji.jpg

دیگر موسس مشترک مایکروسافت که به خاطر سبک زندگی پر زرق و برقش از جمله داشتن چند تیم ورزشی، کلکسیون های پر شمار و ساختن موزه های موسیقی شناخته شده است هم دستی در فعالیت های خیر دارد. 

او 500 میلیون دلار در انستیتوی علوم مغزی آلن سرمایه گذاری کرده تا در آن بر روی نحوه کارکرد مغز انسان مطالعه شود و هدف از این کار، درمان بیماری هایی مثل آلزایمر است که مادر آقای آلن از آن رنج می برد. البته هدف دیگری هم برای این انستیتو وجود دارد: بازساری مغز انسان و استفاده از آن در ماشین هایی با هوش انسانی. 

پیتر تیل: ریشه کن کردن مرض مرگ!  

peter-thiel-killing-the-idea-of-dying-narenji.jpg

این سرمایه گذار ریسک پذیر که میلیون ها دلار از سرمایه اش را از سرمایه گذاری اولیه بر روی فیسبوک در روزهای اولیه پا گرفتن آن به دست آورده نیز مسابقه خودش را برای پیشی گرفتن از مرگ ترتیب داده. او تحقیقات علمی برای رساندن عمر انسان به 150 سال و بیشتر را پشتیبانی مالی می کند و اساساً معتقد است که انسان ها واقعاً مجبور نیستند بمیرند. 

بنیاد تیل از چندین نوع پروژه ضد پیری مختلف حمایت می کند که از آن جمله کارهای انستیتو Singularity متعلق به ری کورزویل است که بر روی هوش مصنوعی و سالخوردگی مهندسی شده کار می کند، آنها امیدوارند که جریان پیری را معکوس کنند. البته این همه کاری که آقای تیل می کند نیست، او از حرکت های اجتماعی مثل کمیته حمایت از ژورنالیست ها و نیز از بنیاد حقوق بشر نیز حمایت می کند. 

لورین پاوِل-جابز: فرستادن کودکان کم بضاعت به کالج  

laurene-powell-jobs-sending-underprivileged-children-to-college-narenji.jpg

بیوه استیو جابز، خانم لورین پاوِل-جابز میراث دار ثروت 10.7 میلیارد دلاری و سهام او در اپل و دیزنی است. سهام خانم پاول در دیزنی 2 برابر سهامش در اپل ارزش دارد. 

او دو دهه ای هست که خواستار اصلاحاتی در زمینه مهاجرت و نظام آموزشی است ولی بیش از همه به خاطر برنامه College Track شناخته شده که بنیادی غیر انتفاعی و تاسیس شده به سال 1997 است و به بچه های فقیر کمک می کند تا دبیرستان را تمام کرده و به کالج بروند. او همچنین Emerson Collective را اداره می کند که کار آن ارائه کمک های مالی به کارگشایان اجتماعی و فعالان بخش آموزش است. او از بنیاد غیر انتفاعی بن افلک هم حمایت کرده است. 

سرگی برین: درمان پارکینسون و پشتیبانی از حقوق بشر  

sergey-brin-curing-parkinson-and-championing-human-rights-narenji.jpg

سرگی برین و همسرش آن ووجیسکی بیش از همه برای فعالیت شان در زمینه درمان پارکینسون مشهور هستند. دلیل خوبی هم دارند: برین درباره مادرش که این بیماری را دارد صحبت کرده و گفته احتمال ابتلای خودش به آن هم زیاد است. انگیزه های شخصی، از هر نوع انگیزه ای قوی تر هستند! 

ووجیسکی 23andMe را تاسیس کرده که یک بنیاد آزمایشی با دستاوردهای چشمگیر در زمینه پارکینسون است. آن ها در سال های اخیر نزدیک به 95 میلیون دلار هم به بنیاد مایکل جی. فاکس برای تحقیق درباره پارکینسون کمک کرده اند. 

فراتر از همه اینکه 190 میلیون دلار به بنیاد خودشان که در زمینه حل مشکلات اجتماعی فعال است اختصاص داده اند. این بنیاد از سازمان هایی نظیر Ashoka حمایت می کند که در زمینه تزریق سرمایه به استارت آپ های فعال در امور اجتماعی کار می کند؛ بنیاد حقوق بشر و انجمن Tipping Point که در کالیفرنیای شمالی به خانواده های فقیر کمک می کند هم از دیگر امور خیریه ای هستند که این زوج در آنها دستی دارند. 

جف بزوس: علم برای همه کس  

jeff-bezos-science-for-everyone-narenji.jpg

مدیر عامل آمازون چندان معروف به کارهای خیریه نیست ولی در این زمینه فعالیت های متعددی کرده. او 10 میلیون دلار برای توسعه یک مرکز نوآوری در موزه تاریخ و صنعت سیاتل اختصاص داده و نیز با همسرش مککنزی به تحقیقات دانشگاه پرینسوتون بر روی مغز انسان هم 15 میلیون دلار کمک کرده اند. 

اگر 27 میلیون دلار، رقم بالایی نیست باید به 42 میلیون دلار دیگری اشاره کرد که او صرف ساخت یک ساعت غول آسا کرده که برای 10 هزار سال آینده هر سال صدای زنگ آن شنیده خواهد شد. جالب است بدانید بنیاد خیریه جف بزوس را پدر و مادرش اداره می کنند. 

مایکل دل: دکترهای بهتر، حمایت های درمانی بهتر  

michael-dell-better-doctors-better-health-care-narenji.jpg

مایکل دل در تگزاس به خاطر کارهای خیریه سخاوتمندانه اش شناخته شده. او و همسرش سوزان، یک بنیاد خیریه اختصاصی برای کودکان فقیر شهری دارند که از فعالیت های آموزشی و بهداشت و سلامت نیز حمایت می کند. 

آنها فقط همین سال گذشته 50 میلیون دلار برای ساخت یک دانشکده پزشکی جدید در دانشگاه تگزاس پرداخت کردند و 10 میلیون دلار دیگر هم برای برنامه های حمایت درمانی در مرکز تگزاس دادند. اِلی براود که یکی از میلیاردرهای خیّر است یک بار در جایی گفته که مایکل دل بعد از بیل گیتس، قدرتمندترین آدم خیّر است. 

مارک بنیوف: حمایت های درمانی برای کودکان و اطفال  

marc-benioff-health-care-for-kids-and-babies-narenji.jpg

مارک بنیوف و همسرش لین، طرفدار حمایت از کارهای خیر در سان فرانسیسکو -محل تولدش- هستند. بزرگترین کمک آنها تا به امروز 100 میلیون دلار اهدایی به بیمارستان کودکان UCSF Benioff بوده که 180 تخت خواب دارد و در زمینه جراحی های مهم فعال است. آنها از خیریه های افراد بی خانمان به خصوص آنهایی که به مادران مجرد کمک می کنند نیز حمایت کرده اند. 

مارک بنیوف مدل خیریه 1-1-1 را نیز اختراع کرده که در آن شرکت ها بخشی از سود، نقدینگی و زمان کاری کارمندانشان را به کارهای عم المنفعه اختصاص می دهند. بنیوف عاشق این است که اشاره کند مدلش از مدل رایج بهتر است. یعنی مدلی که بر مبنای جمع آوری سرمایه توسط میلیاردرها در طول زندگی و بخشیدن آنها بعد از مرگ استوار است. 

داستین موسکوویتز: خدمات بهداشت و سلامت برای ملت های فقیر  

dustin-moskovitz-health-care-for-impoverished-nations-narenji.jpg

داستین موسکوویتز که ثروت خود را با مشارکت در تاسیس فیسبوک به دست آورده و حالا استارت آپ Asana را برای بخش کسب و کار تاسیس کرده، می خواهد دنیا را با ریشه کن کردن بیماری های گره خورده با کشورهای فقیر به جای بهتری بدل کند. 

بنیاد او، Good Ventures، به جنبش های پیشنهاد شده توسط GiveWell کمک مالی می کند. GiveWell توسط نامزد او کاری تونا که گزارشگر اسبق وال استریت ژورنال است اداره می شود. Good Ventures تاکنون حدود 4 میلیون دلار به فعالیت هایی نظیر جنگ با مالاریا و تولید داروهای ریشه کنی کرم های انگلی اختصاص یافته. 

هاسو پلاتنر: بهبود تکنولوژی از طریق طراحی  

hasso-plattner-improving-tech-through-design-narenji.jpg

موسس میلیاردر شرکت SAP آقای هاسو پلاتنر عاشق طراحی های فناورانه است. او 35 میلیون دلار به انستیتو طراحی Hasso Plattner در دانشگاه استنفورد اختصاص داده. همچنین 256 میلیون دلار به انستیتو Hasso Plattner تزریق کرده که کار آن تمرکز بر روی طراحی نرم افزارهای مربوط به بخش شرکتی است. 

او از مشکلات اجتماعی نیز غافل نیست و میلیون ها دلار به مقابله با ایدز اختصاص داده و از خیرین این زمینه نیز در زمین گلف اشرافی اش در افریقای جنوبی میزبانی می کند، کشوری که از ایدز ضربه های جدی خورده. 

مارک زاکربرگ: مدرسه های بهتر برای بچه های امریکایی  

mark-zuckerberg-better-schools-for-american-kids-narenji.jpg

موسس فیسبوک و همسرش حتی با توجه به استانداردهای میلیاردرها هم بسیار سخاوتمند هستند. آنها 18 میلیون سهم فیسبوک را که تقریباً 500 میلیون دلار ارزش داشت به بنیاد اجتماعی دره سیلیکون دادند. این حرکت آنها را در سال 2012 و بعد از وارن بافت، در مقام دومین افراد نیکوکار سال قرار داد. 

این کمک های عام المنفعه به دنبال سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری سال 2010 مارک زاکربرگ در مدارس عمومی شهر نت وارک در نیوجرسی بود. 

دیوید دافیلد: حقوق حیوانات برابر با حقوق انسان ها  

david-duffield-humane-treatment-of-animals-narenji.jpg

دیوید دافیلد، این میلیاردر و موسس مشترک Workday که بخش زیادی از ثروتش را از اولین شرکت خود، PeopleSoft کسب کرده عاشق حیوانات است. 

بنیاد او، Maddie's Fund نام سگ خانواده او را بر خود می بیند که یک اشناوزر مینیاتوری بود و در سال 1997 مرد. این بنیاد فعالیت های حمایت از حیوانات متعددی را زیر چتر خود گرفته، از تامین سرپناه برای جلوگیری از کشتن حیوانات تا تحقیقات دامپزشکی. 

شریل سندبرگ: بهبود زندگی زنان  

sheryl-sandberg-improving-lives-for-women-narenji.jpg

شریل سندبرگ نگران توجه عمومی بر خودش نیست و این روزها به خاطر کتاب جدیدش که درباره زنان در محیط کار است، (Lean In) به چهره محبوب تلویزیون تبدیل شده. ولی او به طرز عجیبی درباره فعالیت های خیریه اش ساکت است. می دانیم که چنین فعالیت هایی دارد و سخاوتمندانه هم هستند ولی دقیقا چیستند؟ نمی دانیم. او چندی پیش بخشی از سهام خود در فیسبوک را به ارزش 12 میلیون دلار اهدا کرد ولی کسی نفهمید به کدام بنیاد. 

مشکلات مربوط به زنان، بسیار مورد توجه او هستند. تمام سود کتابش را به آنها اختصاص داده و عضو هیئت مدیره سازمان بین المللی Women for Women و عوض جنبش V-Day هم هست و بسیاری از گروه های دیگر نیز با او مشورت می کنند. او همچنین به راه اندازی بازوی خیریه گوگل یعنی Google.org نیز کمک کرده. 

پیر و پم امیدیار: نجات جان کودکان بیمار با وضعیت بحرانی  

pierre-and-pam-omidyar-saving-critically-ill-children-narenji.jpg

موسس eBay آقای پیر امیدیار و همسر او پم، به خاطر فعالیت های بشردوستانه شان معروف هستند. پم رئیس هیئت مدیره HopeLab در شهر رد وود است که فناوری های مورد نیاز برای کمک به کودکانی با بیماری های سخت را فراهم می کند. 

این زوج در سال 2011 مبلغ 74.5 میلیون دلار به خیریه های مختلف کمک کرده اند که HopeLab یکی از بزرگترین دریافت کنندگان کمک ها بوده. همچنین Humanity United نیز کمک های زیادی از آنها دریافت کرده؛ گروه فعالیت های بشر دوستانه ای که برای از بین بردن برده داری در سرتاسر دنیا تلاش می کند.


منبع : نارنجی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد