فناوری اطلاعات نیوز آی تی (newsit)

هر چه از یک وبلاگ در مورد فناوری اطلاعات و IT می خواهید در این وبلاگ مشاهده خواهید کرد.

فناوری اطلاعات نیوز آی تی (newsit)

هر چه از یک وبلاگ در مورد فناوری اطلاعات و IT می خواهید در این وبلاگ مشاهده خواهید کرد.

تولید نمونه قابل حمل نمایشگر سه بعدی هولوگرافیک توسط اچ پی

اگر گیمر باشید، حتماٌ برای تان پیش آمده که وقتی هنگام بازی کاراکتر یا ماشین به طرفی حرکت می کند، شما هم ناخودآگاه سرتان را به همان جهت می چرخانید، ولی تصویر ثابت است! یا اگر با نرم افزارهای طراحی سه بعدی سر و کار دارید، دوست داشتید می توانستید جسم را مثل دنیای واقعی با دست خود بچرخانید و از هر طرف ببینید. خب اولی که به کمک لیپ موشن ممکن شد. اما هنوز هیچ گزینه کاربردی برای ایجاد تجربه هولوگرافیک در دنیای مجازی وجود ندارد.

خبر خوب این است که اچ پی سخت در حال توسعه فناوری بوده که تصاویر سه بعدی هولوگرافیک را بدون نیاز به عینک یا هرگونه قطعه متحرکی ایجاد می‏کند. محققان اچ پی نتایج تحقیقاتشان را در ژورنال نیچر منتشر کردند و اذعان داشتند این نوع فناوری می‏تواند مصورسازی داده، آموزش پزشکی و سرگرمی را متحول کند. دیوید فاتال نویسنده اصلی این مقاله به اسوشیت پرس گفت: «تجربه کاربری تا حد زیادی شبیه تصویر هولوگرام پرینسس لیا در فیلم جنگ ستارگان است.»

با این حال ساخت نمایشگر سه‏بعدی موبایل با سینما تفاوت بسیار زیادی دارد. به نقل از نِیچر،این فناوری شبیه هولوگرام به نظر می‏رسد اما روش ساختش به نوعی متفاوت است.


تصاویر سه ‏بعدی بوسیله تکنیک "چند نمایی" (multiview) و ترفند های هندسی بینایی ایجاد می‏شوند. همچنین روی سطح نمایشگر شیارهای دایره‏ای حک شده‏اند که بسته به موقعیت بیننده نسبت به صفحه، تصاویر و رنگ‏های مختلفی را بیرون می دهند. نتیجتاً کاربر می‏تواند در یک زاویه دید گسترده حتی در حین تکان دادن و چرخاندن نمایشگر، تصاویر را به صورت سه‏بعدی ببیند. (پیش از این، راه حل در دنبال کردن موقعیت سر و چشمان بیننده، و تولید نمای سه‏ بعدی متناسب با زاویه دید روی صفحه نمایش بود.)


screen-shot-2013-03-28-at12-54-07-001-500px-narenji-ir.jpg

در طول سال‏های گذشته چند شرکت روی روش‏های نمایش سه‏بعدی بدون عینک کار کرده‏اند.معروفترین نمونه کنسول بازی دستی نینتندو 3DS است. اما برای بهترین تجربه باید کاملاً مستقیم به صفحه نگاه کرد.اما به گفته اسوشیت پرس این نوآوری اچ پی به ببننده اجازه می‏دهد که تا زاویه دید 45 درجه از مرکز صفحه هر نمایی از تصویر را ببیند. با وجود اینکه این دستاورد ما را تا حدی به تجربه سه‏بعدی هولوگرافیک نزدیک کرده،اما هر چیزی در یک دستگاه قابل حمل نمی‏تواند از این فناوری بهره ببرد. برای مثال یک فیلم باید حداقل با 64 دوربین در زوایای مختلف ضبط شده باشد که درواقع غیرممکن است! اما از طرف دیگر تصاویری که با کامپیوتر ساخته می‏شوند کاندیدای بسیار خوبی برای بهره بری از این نوع نمایشگرهای هولوگرافیک هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد