فناوری اطلاعات نیوز آی تی (newsit)

هر چه از یک وبلاگ در مورد فناوری اطلاعات و IT می خواهید در این وبلاگ مشاهده خواهید کرد.

فناوری اطلاعات نیوز آی تی (newsit)

هر چه از یک وبلاگ در مورد فناوری اطلاعات و IT می خواهید در این وبلاگ مشاهده خواهید کرد.

گزارش مالی فصل چهارم ۲۰۱۲ نوکیا: سود ۵۸۴ میلیون دلاری، فروش خالص


ساعاتی قبل نوکیا گزارش مالی فصل چهارم 2012 خود را منتشر کرد. این گزارش حاکی از سود 584 میلیون دلاری از فروش خالص 10.7 میلیارد دلاری این شرکت در سه ماهه آخر سال گذشته میلادی است. این در حالی است که نوکیا در سه ماهه سوم ۲۰۱۲ با ضرر 754 میلیون دلاری از فروش خالص 9.49 میلیارد دلاری روبرو شده بود. پس از شش فصل متوالی همراه با زیان، این اولین گزارش مالی حاکی از سود نوکیا است که منتشر می شود. 

این شرکت همچنین اعلام کرد که در مقایسه با فروش 2.9 میلیون دستگاهی اسمارت فون های لومیا در سه ماهه سوم، طی فصل چهارم سال گذشته میلادی بیش از 4.4 میلیون دستگاه لومیا به فروش رسانده است. 

اگر چه، روی هم رفته این کمپانی فنلاندی در سال ۲۰۱۲ نزدیک به 6.6 میلیون دستگاه (15.9 میلیون دستگاه با محاسبه سری آشا در آمار) اسمارت فون فروخته است که در مقایسه با فروش 19.6 میلیدون دستگاهی سال ۲۰۱۱چندان خوشایند نیست. میزان فروش تلفن های معمولی این شرکت هم رشد 4.4 درصدی نسبت به فصل قبل را نشان می دهد. اما فروش 79.6 میلیون دستگاهی نوکیا نشان دهنده کاهش ۱۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۱ است. 

در این میان تلفن های Asha با فروش 9.3 میلیون دستگاهی، بسیار بهتر از سری لومیای نوکیا ظاهر شدند. در این میان سیمبیان هم با فروش 2.2 میلیون دستگاه در فصل آخر سال ۲۰۱۲، تقریبا مرده محسوب می شود. 

نوکیا فصل پایانی ۲۰۱۲ را در حالی پشت سر گذاشت که نقدینگی ناخالص 13.2 میلیارد دلاری و نقدینگی خالص 5.86 میلیارد دلاری را تجربه کرد. این اعداد در سه ماهه سوم ۲۰۱۲ به ترتیب 11.7 میلیارد دلار و 4.53 میلیارد دلار بوده اند.


devicesales-001-500px-narenji-ir.jpg

پایان عمر سیمبیان

روحت شاد سیمبیان. نوکیا در کنفرانس امروز اعلام کرد که 808 PureView، غول مگاپیکسلی این شرکت، آخرین محصولی است که با سیستم عامل سیمبیان ارائه شده است:

نوکیا 808 PureView، که ابزاری برای نمایش قابلیت های تصویربرداری ما است و در اواسط ۲۰۱۲ به بازار آمد، آخرین ابزار سیمبیانی از طرف نوکیا بود.
البته این شرکت هنوز فروش خوبی در دستگاه های سیمبیان دارد و در فصل گذشته 2.2 میلیون دستگاه سیمبیان فروخته است، یعتی نصف تعداد لومیای فروخته شده.


بده بستان های میلیون دلاری نوکیا و مایکروسافت

ballmer-elop-001-500px-narenji-ir.jpg

از زمانی که نوکیا توافقنامه استفاده از ویندوز فون را در فوریه ۲۰۱۱ امضا کرد، در هر فصل مالی ۲۵۰ میلیون دلار به عنوان «هزینه پشتیبانی پلتفرم» از مایکروسافت دریافت می کند. البته در مقابل مبلغ اعلام نشده ای هم به عنوان «حق الامتیاز استفاده از ویندوز فون» به ازای هر اسمارت فون تولیدی به مایکروسافت می پردازد. نوکیا و مایکروسافت می گویند از ابتدای شروع این توافق تا کنون میلیاردها دلار پول میان این دو شرکت جابجا شده است. 

اما نکته جالب اینجا است که نوکیا امروز اعلام کرد که مجموع پول های دریافتی از مایکروسافت، بیش از آن چیزی است که به عنوان حق الامتیاز به این شرکت پرداخت کرده است.

در مدت زمان طی شده از این قرارداد، انتظار می رفت مقدار کل پول دریافتی به عنوان «هزینه پشتیبانی پلتفرم» کمتر از میزان پرداختی به عنوان «حق الامتیاز نرم افزار» شود. ولی تا به امروز کل پرداخت های پشتیبانی پلتفرم که توسط نوکیا دریافت شده اند، بیش از تمام هزینه حق الامتیاز پرداخت شده به مایکروسافت است. البته انتظار می رود در آینده نزدیک این معادله برعکس شود.
خب، تا اینجای کار که نوکیا برنده تجارت ویندوز فون است! پس از دریافت توده عظیمی پول از مایکروسافت، آنها به مایکروسافت بیش از آنچه که فکر می کرده اند مدیون هستند. شاید همین دلیل برای تایید شایعات تمایل مایکروسافت جهت ساخت تلفن هوشمند ویندوز فونی کافی باشد.


منبع: نارنجی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد