فناوری اطلاعات نیوز آی تی (newsit)

هر چه از یک وبلاگ در مورد فناوری اطلاعات و IT می خواهید در این وبلاگ مشاهده خواهید کرد.

فناوری اطلاعات نیوز آی تی (newsit)

هر چه از یک وبلاگ در مورد فناوری اطلاعات و IT می خواهید در این وبلاگ مشاهده خواهید کرد.

آیفون و آیپد بعدی را رها کنید، 2013 باید سال iOS 7 و آیکلود باشد


رنه ریچی از سایت imore از معدود افرادی است که بیش از آنکه اپل را نیازمند معرفی سخت افزارهای انقلابی بداند، معتقد است کمپانی باید به سیستم عامل، نرم افزارها و سرویس های آنلاین خود توجه کند؛ به طور مشخص iOS و iCloud و سیری مورد نقد او هستند. 

در این مطلب می خواهیم به طور فشرده به نظرات او درباره اینکه چرا سال 2013، باید سال iOS 7، آیکلود و خدمات آنلاین در کارنامه اپل باشد بپردازیم. 

rene_cineplex_passbook.jpg

دیشب در کنفرانس مالی اپل اعلام شد که تعداد دستگاه های فعال مجهز به iOS به مرز 500 میلیون رسیده. تعداد کاربران آیکلود هم به 250 میلیون نفر رسیده؛ پلتفرم ابری اپل که در سال 2011 جایگزین MobileMe شد و به کاربران اپل امکان همگامسازی اسناد، عکس ها، ایمیل ها و سایر محتواها بین دو پلتفرم iOS و OS X و فضای ابری را می دهد و آیتونز 11 نیز از یکپارچگی بهتری با آن برخوردار شده. 

علاوه بر آیکلود، سیری را هم در بین سرویس های اپل داریم که آقای ریچی نظر جالبی درباره آن دارد. او می نویسد: «چه خطوط فرمان اپل II را در نظر بگیریم، چه رابط کاربری گرافیکی مکینتاش اول یا رابط چند لمسی آیفون را، اپل همیشه در خط مقدم انقلاب در رابط کاربری محصولات کامپیوتری -لا اقل در حافظه اخیر مردم- بوده. ولی سیری، برعکس مثل اپل I و لیسا (محصولات شکست خورده قدیمی) است. پرسش اینجا است که آیا اپل، سیری را مثل گروه اول می خواهد یا اینکه می خواهد بازی را به Google Now واگذار کند؟ سرویس ها هیچ وقت لبه تیز شمشیر اپل نبوده اند، بنابراین اپل باید قویتر و سخت تر مبارزه کند.» شاید استخدام «ویلیام استاسیور» جدی ترین حرکت اپل برای بهبود سیری باشد. 

و اینک رسیده ایم به سال 2013؛ همه انتظار آیفون 5S، آیفون 6، آیپد مینی با نمایشگر رتینا و آیپد پنجم با طراحی جدید را دارند. بله، همه اینها محصولاتی هستند که از راه رسیدن آنها -دیر یا زود- قابل پیش بینی است. اپل چیپ مجتمع A7 را معرفی خواهد کرد که (بگذارید حدس بزنیم!) 2 برابر سریع تر از A6 خواهد بود. ممکن است نمایشگر خمیده (یکی از پتنت های اخیر اپل)، سنسورهای زیستی و اثر انگشت، Airplay با کیفیت 4K، تبدیل صوت به نوشتار بدون نیاز به اینترنت، جسچرهای حرکتی که با دوربین جلو شناسایی می شوند و تشخیص چهره، یا حتی بدنه ای با دریچه های مخفی شونده از جنس PDLC را از اپل ببینیم. 

همه اینها خوب هستند ولی نباید فراموش کرد که سخت افزار فقط قابی است برای نرم افزار و بستری است برای ارائه سرویس ها. اپل از جنبه سخت افزاری به پیشرفت گام به گام ولی محسوس خود ادامه خواهد داد ولی حتی الآن هم برای اکثریت مردم، دستگاه های موجود -در اغلب مواقع- بیش از نیازشان قوی و سریع هستند و این محتوای درونی و سرویس های پیرامونی است که روز به روز، بیشتر و بیشتر اهمیت می یابد. 

iOS 6 برای اپل یک تمرین مدرسه ای (معادل گل مدرسه ای در فوتبال!) بود؛ راهی برای بیرون انداختن گوگل از بستر iOS، غنی کردن روش های به اشتراک گذاری محتوا در فیسبوک و توییتر، و البته چشمک زدن به بازار چین. در اصل iOS 6 بیشتر پلتفرمی بود برای اپل، تا برای کاربران. iOS 6 اپل را برای آینده آماده کرد، هر چند موجب رسیدن به آن نشد. مشکل اینجا است که iOS 5 دو ویژگی مهم داشت: آیکلود و سیری، ولی هر دو سرویس تا به امروز هنوز قابل اعتماد نیستند؛ این البته پتانسیل رشد فردا را نشان می دهد، ولی در عین حال نشان دهنده مشکلات بزرگ گذشته نیز هست. حتماً دلایلی در بین بوده که اپل نتوانسته آنها را به خوبی ارتقا دهد. 

وقتی بلک بری 10 در هفته آینده معرفی شود، iOS تبدیل می شود به قدیمی ترین سیستم عامل بزرگ در بازار موبایل که هنوز از زمان عرضه اولیه، تغییر اساسی در آن دیده نشده. ویندوز فون هنوز به همترازی با اندروید و iOS و یا کشش بازار دست نیافته، ولی مایکروسافت می تواند پول های حاصله از فروش ویندوز و آفیس را به این بخش تزریق کند و بخش موبایل مایکروسافت را می توان به راستی، تنها بخشی دانست که یک تفکر دگرگون شونده واقعی را به نمایش گذاشته -و به سایر بخش ها هم ایده داده. بنابراین آنها هم روزی به جایگاهی در خور خواهند رسید. 

آقای ریچی معتقد است اندروید هنوز به لحاظ رابط کاربری و تجربه کلی استفاده از آن، جای کار زیادی دارد ولی ویژگی جدیدی که نسل به نسل به آن افزوده می شود، جهش های بزرگی را رقم زده و سامسونگ هم محصولات جالب و رقابتی خود را بر سر بازار می ریزد و به اینها باید اضافه کرد نوآوری هایی را که انویدیا و اینتل، فیسبوک و آمازون، و حتی بنیاد موزیلا با Firefox OS به بازار خواهند آورد. همه اینها با سخت افزار و نرم افزارهای جدید و محصولات نهایی سامسونگ، ال جی، اچ تی سی، نوکیا و ریم (بلکبری)، بمباران بازار را ادامه خواهند داد و کمپانی های چینی هم امسال جدی تر ظاهر خواهند شد. 

بحث نوآوری در iOS فقط مربوط به مفاهیم -حالا دیگر- کهنه ای مثل ویجت ها، سوییچ های تغییر تنظیمات، یا نوتیفیکیشن سنتر آبشاری سیستم عامل نیست. هیجانات مقطعی و نه چندان مهمی مثل کنار گذاشتن اسکیومورفیسم از طراحی محصولات هم مورد بحث نیست. بلکه نرم افزارها و سرویس هایی مد نظر هستند که کاربران را مجبور به بر پایی مراسم شکار (!) برای یافتن داده ها یا تنظیمات مورد نیازشان نکنند. مهم نیست ظاهر iOS چه تغییری می کند؛ ساده یا بافت دار، تخت یا سه بعدی، فرق بنیادینی با هم ندارند؛ نکته مهم این است که سیستم عامل کارآمد باشد. 

کاربران iOS حق دارند نوتیفیکیشن های قابل تعامل که خروجی مناسبی از اپلیکیشن ها ارائه می کنند را داشته باشند. آنها حق دارند ارتباطات بی نقص بین اپلیکیشن ها و امکان انتخاب اپلیکیشن های غیر اپلی به عنوان راهکارهای پیش فرض را داشته باشند. بحث بر سر ارائه داده های پیشگویانه با رابط کاربری چند لایه است که کار را راحت کند؛ و داده هایی که در پس زمینه، به راحتی از فضای ابری به دستگاه منتقل شده و سینک شوند؛ و البته بالعکس. طوری که به قول استیو جابز، کاربر هر آنچه را که می خواهد، در زمانی که می خواهد، در جایی که می خواهد به دست بیاورد و مجبور نباشد برای دریافت یا ذخیره آنها، کارهای پیچیده ای انجام دهد. 

پس بحث بر سر هر چه بیشتر کاربردی شدن پلتفرم است. اکوسیستمی پیش رو، پلتفرمی کارا و سرویس های یکپارچه درجه یک که بتوانند کاربران را راضی نگه دارند، نه اینکه آنها را به مشکل بیندازند. 

در هفته ها و ماه هایی که در پیش داریم، چندین تُن شایعه، عکس های لو رفته (واقعی یا غیر واقعی) و خبرهایی مختلف درباره آیفون و آیپد خواهیم شنید. ولی هیچ کدام از آنها، برای ما، شما و اپل به اندازه پلتفرم های موبایل اپل، یعنی iOS 7 برای دستگاه ها و iCLoud در فضای ابری، مهم نیستند. امسال را برای اپل باید سال پلتفرم ها نامید زیرا به غیر از آیپد پنجم، در مورد دستگاه های دیگر تقریباً احتمال تغییر در طراحی ظاهری منتفی است و تیم جانی آیو می تواند همان طور که ترک پد بی نظیر مک بوک ها را خلق کرد، یک بار دیگر در زمینه تعامل کاربران با دستگاه های شان نیز تعیین کننده ظاهر شود. 

نظر شما در این رابطه چیست؟ 


منبع : نارنجی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد