فناوری اطلاعات نیوز آی تی (newsit)

هر چه از یک وبلاگ در مورد فناوری اطلاعات و IT می خواهید در این وبلاگ مشاهده خواهید کرد.

فناوری اطلاعات نیوز آی تی (newsit)

هر چه از یک وبلاگ در مورد فناوری اطلاعات و IT می خواهید در این وبلاگ مشاهده خواهید کرد.

سرفیس پرو:یک تبلت یا یک لپ تاپ؟

surface pro2 100015350 large سرفیس پرو:یک تبلت یا یک لپ تاپ؟

سرفیس پرو توسط مایکروسافت به قیمت های ۸۹۹ دلار و ۹۹۹ دلار عرضه شده است.آیا این قیمت برای یک تبلت به صرفه است؟و در رقابت با دیگر تبلت ها از لحاظ قمیت ، سرفیس پرو در چه جایگاهی قرار میگیرد؟

گرانترین آیپد،که همان مدل ۶۴ گیگابایتی با وای فای و LTE  است،به قیمت ۸۲۹ دلار فروخته میشود.این یعنی اینکه سرفیس ۶۴ گیگابایتی از آیپد ۶۴ گیگابایتی، ۷۰ دلار گرانتر است.آپید با قیمت ۸۲۹ دلاریِ خود، امکاناتی ارتباطی موبایل نیز دارد، که سرفیس از آن بی بهره است.با این حال، سرفیس پرو نیز یک پورت یو اس بی ۳ دارد،شکاف کارت حافظه و یک DisplayPort نیز دارد.همچنین یک قلم همراه سرفیس عرضه میشود که برای هنرمندان و یا کسانی که دوست دارند با خود خود بنویسند، کاربرد دارد.

حال اگر بخواهیم سرفیس را با برترین آیپد اندرویدی مقایسه کنیم،تفاوتها در قیمتها بیشتر هم میشود.به این دلیل که تبلتهای اندرویدی نسبت به تبلتهای اپل، به ازای هر دلار، حافظه بیشتری در خود دارند.مثلا نسخه ی ۳۲ گیگابایتی نکسوز ۱۰، ۴۹۹ دلار قیمت دارد؛قیمت گالکسی نوت نیز همین قدر است به علاوه ی اینکه یک قلم مخصوص برای ورودی همراه خود دارد؛و همچنین ایسوز ترنسفورمر.از میان این تبلتها تنها  Asus Transformer یک نسخه ۶۴ گیگابایتی دارد که حدود ۶۰۰ دلار قیمت دارد.البته اگر صفحه کلیدش را هم بخواهید باید ۱۵۰ دلار بابت آن هم بپردازید.این صفحه کلید، همراه خود پروت یو اس بی،شکاف کارت حافظه و یک باتری اضافه هم دارد.حتب با قیمت ۷۵۰ دلاریِ تبلتِ ایسوس، بازهم سرفیس پرو گرانتر است.اما سرفیس پرو از لحاظ قدرت و همه کاره بودن، حقیقتا از ترنسفورمر سرتر است.

surface pro4 100015352 orig سرفیس پرو:یک تبلت یا یک لپ تاپ؟

شاید لازم باشد که این نکته خاطرنشان شود که آیپد نمیتواند برنامه های MacOS را اجرا کند و ترنسفورمر هم صرفا میتواند برنامه های اندروید را اجرا کند.اما سرفیس پرو میتواند همه ی برنامه های ویندوز هشت ، از قبیل آنهایی که در کامپیوترهای دسکتاپ اجرا میشوند، را اجرا کند.

سرفیس پرو، به عنوان یک تبلت، چندان هم گران نیست،اما همچنان در رده ی گرانترین ها جای دارد.اما اگر به مشخصات آن دقت کنید، چیزی بیش از یک تبلت در آن میبینید.درون این تبلت، یک پردازنده ی Core i5، حافظه اصلی ۴ گیگابایتی، پورت یو اس بی ۳،شکاف توسعه حافظه و حتی یک پورت Display Port قرار دارد.به نظر میرسد این دیتگاه بیشتر یک UltraBook  باشد تا یک تبلت.در واقع اگر ما به ایده اصلی بیل گیتس دقت کنیم،سرفیس پرو دقیقا همان چیزی ست که او میگفت: یک پی سی در قامت یک تبلت!

سرفیس پرو، در خیلی از ویژگی هایش با یک لپ تاپِ همه کاره ی ویندوز هشتی، برابر است.چند اختلاف کوچک مثل تعداد پورتهای یو اس بی، البته هنوز هست که با توجه به ابعاد این تبلت، انتظار داشتنِ پورتهای بیشتر، قدری غیرمعقول به نظر میرسد.اگر بخواهیم این تبلت را با نوت بوکهایی مثل ACER Aspire S7 مقایسه کنیم،پردازنده این لپ تاپ،Cori7 است ،صفحه نمایش ۱۰۸۰ دارد، ۱٫۲۷ گرم وزن دارد اما قدرت پردازشش تقریبا برابر با سرفیس پرو است که با کاور مخصوصش هم صرفا ۹۰۰ گرم وزن دارد.

اگر بخواهیم این تبلت را با دیگر تبلتهای ویندوز هشتی مقایسه کنیم،قیمتش حقیقتا مناسب است.قیمت سری Slate 7  از سامسونگ، که صفحه نمایش آنها، قدری بزرگتر از سرفیس است(۱۱٫۶ اینچ ) از ۱۱۴۰ دلار شروع میشود(برای تبلتی که پردازنده Core i5، رم ۴ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی دارد).

شاید باید به سرفیس پرو گفت که یک اولترابوک است که صفحه کلیدش جدا شدنی است و یک قلم هم دارد!اما مایکروسافت آنرا به عنوان یک اولترابوک یا پی سی معرفی نکرده است.نامهایی که کارخانه ها انتخاب میکنند مهم است چرا که حوزه و بازار آن محصول را همین نامها مشخص میکنند.

Untitled سرفیس پرو:یک تبلت یا یک لپ تاپ؟

در مورد Surface RT، کسی شک ندارد که آن یک تبلت است.این دستگاه، تبلتی گران قیمت است که مثل همه ی تبلتهای دیگر، باریک است،سبک است،عمر باتری اش قابل مقایسه با دیگر تبلت ها است و… .اما این تبلت از پردازنده Nvidia Tegra استفاده میکند و این یعنی شما نمیتوانید برنامه های دسکتاب را روی آن اجرا کنید.

البته، اینکه مایکروسافت Surface pro  را یک تبلت نامیده است، برای این تبلت میتواند خطرناک هم باشد.چرا که برای یک مشتری که میخواهد یک تبلت بخرد، قیمت آن زیاد است و ممکن است از آن صرف نظر کند.در صورتی که کسی که میخواهد اولترابوک بخرد به راحتی با این قیمت کنار می آید.

 

اما در مورد برنامه ها چه؟اکنون تعداد کاربرانی که از برنامه های اپل و اندروید استفاده میکنند بسیار زیاد است و در این مورد اپل و اندروید حقیقتا سرآمد هستند.برنامه هایی که برای ویندوز در سایت ویندوز استور قرار گرفته است، حدودا ۲۰ هزار است. این در حالی است که برنامه های iOS به ۷۳۰ هزار عدد میرسد و برنامه های اندروید نیز به ۵۷۰ هزار عدد.

اما از آنجا که این تبلت میتواند برنامه های دستکتاب را نیز اجرا کند، موضوع قدری متفاوت است و جریان معکوس میشود!کاربران پی سی، همچنان به سمت سرفیس گرایش خواهند داشت.مشخص است که برنامه های دستکتاپ ویندوز از هر سیستم عاملی چندین برابر یشتر است و اپل و اندروید در این زمینه نمیتوانند با مایکروسافت رقابت کنند.

در انتها،باید گفت که سرفیس پرو را یک تبلت نامیدن، احتمالا به ضررش است!سرفیس پرو، بیشتر یک پی سی بسیار کوچک است که ویندوز هشت را در خود دارد.اما کاربران ممکن است آن را به عنوان یک تبلتِ گران قیمت بشناسند و این ممکن است باعث نارضایتی سهامداران مایکروسافت شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد